Den uafhængige debatforening Musikparlamentet udskriver deres årligt tilbagevendende konkurrence. Årets konkurrence er den fjerde i rækken og har denne gang fået titlen ”Fra komponist til forbruger på nye måder”.
Kort fortalt handler konkurrencen om, hvordan vi får musikken fra komponisten og ud til forbrugeren på nye og værdiskabende måder. Konkurrencen udskrives den 19. februar og løber frem til slutningen af april. Formålet med innovationskonkurrencen er at give en hjælpende hånd og et rygskub til en virksomhed, et projekt eller et koncept, der arbejder for at skabe en ny måde at få musikken ud til forbrugeren på. Derfor gives præmien på hele kr. 50.000 til det mest lovende bidrag, hvor pengene forventes at kunne arbejde videre.
»Nye generationer af forbrugere og musikere kommer til med helt nye forventninger og vaner. Det er derfor vigtigere end nogensinde at være på forkant med udviklingen og omfavne de nye muligheder og tendenser, den bringer med sig«, siger Torben Eik, der er daglig leder af Musikparlamentet.
Målsætningen er at sætte innovation og nytænkning på dagsordenen både i og uden for musikken, og derfor har Musikparlamentet allieret sig med samarbejdspartnere og sponsorer fra både musik- og erhvervslivet. I år har fire musikere og komponister, i form af Pato Siebenhaar, Silas Bjerregaard, Søren Christensen og Anders Blichfeldt, kridtet ambassadørskoene til fordel for mere innovative strømme i musikbranchens værdikæde. Derudover bakkes konkurrencen også op af hovedsponsoren DJBFA og de øvrige sponsorer Jem & Fix, Koda, Lund Elmer Sandager og SPOT Festival.