I et program med lutter Skanderborg-favoritter havde bookerne gemt den hidtil største positive overraskelse til de sene nattetimer på en tidligt udsolgt lørdag.
24 år er der gået, siden Ice Cube præsenterede den brede befolkning for hiphop-genren, og med den karakteristiske næsten toupé-lignende afro-frits fik han bevist, at en indføring i Westside-historien kan leveres både indlevende og nutidigt. På trods af, at kystkampen nok i virkeligheden mere hørte slutningen af det forrige århundrede til. Respekt!
Der blev lagt ud med “Boyz n the Hood”, og herfra blev der skiftet mellem de mange projekter, det lyriske wunderkind er hoppet frem og tilbage imellem. Det blev til et forsinket gravmæle for Nate Dogg med “Gangsta Nation” fra Westside Connection, inden der for alvor blev åbnet op for den satiriske godtepose med en længere NWA-hyldest. Imponerende, når man tager i betragtning, at Ice Cube måtte forlade det legendariske Dr. Dre og Eazy-E-samarbejde efter blot få år – efter sigende på grund af manglende anerkendelse.
Et faktum, det er svært at være uenig i, når nu han har leveret den hårdtslående poesi til et af de bands, der har defineret lyden af amerikansk vestkyst. Samtidig formåede han med en næsten dansk sans for ironi at få præsenteret den kommende NWA-dvd og samtidig få taget toppen af den tøsefornærmelse, der kort efter Cubens brud med bandet prægede stemningen: »They dissed Ice Cube. You wanna know how I got they aaaasss back?« Det må man sige, at publikum ville. Ikke mindst, fordi han allerede på daværende tidspunkt havde leveret “Straight Outta Compton” for at tage det værste af den – efter amerikanske standarder – hårde tone.
Publikum var for første gang for alvor med til at gøre koncerten til den retmæssige 90’er-fest til trods for, at showet af netop samme navn ifølge programmet var blevet fyret af godt et døgn før i P3-Teltet.
Hvis der er mod på mere, så indtager Ice Cube i to af sine efterhånden småeksklusive liveshows Posten i Odense i aften, søndag den 12. august, samt Pumpehuset i København på tirsdag den 14. august. Når nu Danmark har fået æren af hele tre af sommernes sparsomme koncerter, er det svært ikke at tro på, at det stikker dybere end ren crowd-pleasing, når O’Shea Jackson leverer lovordene om, at de danske shows har indtaget en særlig plads i LA-hjertet. Ses vi tirsdag?