Khal Allan er noget af det mest innovative danske hiphop i forhold til produktioner og – betragteligt i baggrunden – lyrik. Dén vise om de innovative produktioner har man hørt før, og måske netop derfor havde de valgt en mere aggressiv tilgang til koncerten på Pavillon Junior. Khal Allan og hans ledsager fra M-Cnatet, Kværn, blev bakket op af fire dj’s (to almindelige dj’s, en på drum pads og en på synth), men jeg skal da lige love for, at Khal Allan var manden med foden på speederen.
Fra første sekund var tempoet enormt højt, og selvom det indimellem var svært at fange de specifikke ord – især fra Kværn, hvis mikrofon ikke var helt på toppen i begyndelsen – var vokalarbejdet distinkt og inciterende. Samtidig var det interessant at høre Khal Allan levere rap til beats frem for bevidst nedtonet mumlen i baggrunden, som stilen er på pladen. Khal Allan var på den front absolut overbevisende og understregede fint sin status som habil rimspytter – bl.a. med flere interessante betragtninger fra livets gang i Lidenlund.
Koncerten blandede på forfriskende vis seriøse politiske vinkler på livet og småfjollede, laid-back ‘træk på smilebåndet’-lydklip fra danske viser – bedst illusteret da hele teltet i fællesskab skrålede »du er min homie«, og da en mand ikædt skæg og lang frakke trådte ind på scenen og spillede en solo på skeer (!).
Jeg må dog indrømme, at jeg indimellem savnede sammenhæng. Når man sammenligner med Tuder & Høvdings sammenhængende fragmenter, var der her tale om flagrende, lidt mere usammenhængende fragmenter. Det er selvfølgelig således, at man live helst skal have noget andet end foran stereoanlægget derhjemme, men jeg havde set frem til et større fokus på de stenede, ekvilibristiske (og indimellem uhyggeligt fremmedgørende) produktioner frem for fest-hiphop. Man kan dog ikke klandre Khal Allan, Kværn og fire gange dj for den vare, de leverede. De var kommet for at holde fest, og det gjorde vi så.
[…] 5/6 DubCnn.. 5/6 Undertoner.. 4/6 Soundvenue.. 4/6 Danskrap.. Pol(pff).. […]