Plader

Grizzly Bear: Horn of Plenty

Genudgivelsen af Grizzly Bears debutplade er den første ikke-Efterklang udgivelse på Efterklangs eget label, Rumraket. Og hvilket første valg! Horn of Plenty er nemlig et fremragende musikalsk legetrip.

“Mand, det her er da den bedste danske plade, jeg har hørt i årevis!” har jeg flere gange grebet mig selv i at tænke, mens Grizzly Bear har roteret i anlægget – og samtlige gange er jeg blevet skuffet, da det kort efter er gået op for mig, at Grizzly Bear jo slet ikke er danske, men derimod fuldblodsamerikanere. Men der er jo ingen grund til at være skuffet, for selv om det naturligvis er en skam, at grizzlybjørnene ikke er dansk musiks nye stolte flagskib i den alternative musikverden, er det jo fremragende, at et lille dansk pladeselskab kan byde på en så god udgivelse.

Det er danske Efterklangs Rumraket-selskab, der har taget Horn of Plenty under kærlig behandling og genudgivet den omtrent ét år gamle plade. Det bliver den første udgivelse, der ikke er med bandet selv, og det bliver fejret med tilføjelsen af en gratis bonus-cd med hele 17 remixes af så prominente navne som Dntel, Castanets, Solex, Soft Pink Truth og selvfølgelig Efterklang selv. Det er altså noget af en omfangsrig udgivelse, som dog ikke har store problemer med at være spændende. Bonusnumrene er et fint supplement til selve pladen, og man kan blive ved med at finde nye facetter i de allerede skæve sange. I denne anmeldelse vil jeg dog koncentrere mig om den originale plade og så lade læserne af denne anmeldelse, der efterfølgende forhåbentligt går ud og køber Horn of Plenty selv gå på opdagelse i de mange remixes.

Pladens første nummer hedder meget passende “Deep Sea Diver”. Efter nogle sekunders ambient rumlen skærer en lettere mudret guitar igennem, så der bliver plads til Edward Drostes charmerende stemme. Det er lavmælt og vagt søgende, indtil guitarerne bruser op, bliver akkompagneret af trommer og oversvømmer lytteren. Og derfra er man tvunget til at dykke ned i Grizzly Bears underfundige univers, hvor man tror, man kan synge med på de fleste af de iørefaldende popsange, men alligevel bliver man overrasket gang på gang.

Horn of Plenty er en utroligt sammenhængende og velafbalanceret plade, som er udført med en elegance og varme, der må kunne smelte selv de koldeste hjerter. Spæde, drømmende vokaler smyger sig ind og ud af guitartemaer, bløde ambiente lydflader, klokkelyde og skøre samples. Men det bliver aldrig for meget. Hele pladen flyder langsomt af sted i sit helt eget tempo, som om alle sangene kommer strømmende direkte fra underbevidstheden. Det har man i hvert fald på fornemmelsen, når man hører “Fix It”, der i flere minutter næsten messende kører i cirkler, mens Droste synger »Nothing ever feels the same« – lige indtil den eksploderer med funky bas og sløve håndklap.

Grizzly Bear-projektet var oprindeligt et lille projekt, der udelukkende skulle spilles for venner af Droste, men med multiinstrumentalistens Christopher Bears hjælp, blev Drostes utallige eksperimenter på hans firesporsbåndoptager transformeret om til en hel plade. En del af intimiteten kunne forsvinde i sådan en proces, men det virker ingenlunde sådan. »This is a hymn for you / This is a song for you« bliver gentaget igen og igen i “A Good Place”, og man er ikke i tvivl om, at Droste mener det.

Jeg er ikke bleg for at gentage dette: Det her er en plade til dig! Horn of Plenty er en glimrende debut.

★★★★★☆

Lyt til “Fix It”:
[audio:http://rumraket.com/music/Grizzly_Bear_Fix%20_It.mp3]

Lyt til “Don’t Ask (Final Fantasy Remix)”:
[audio:http://rumraket.com/music/Dont_Ask_(Final_Fantasy_Remix).mp3]

Leave a Reply