Hvis publikum til koncerten søndag morgen på Pavilion-scenen med I Was a King skulle ende med at blive passivt skæve, ville det ikke overraske mig. For Spids Nøgenhats koncert lørdag nat fik publikum til at koge i mere end én forstand.
Med udgangspunkt i deres første og eneste album, det 10 år gamle En mærkelig kop te, leverede de danske syrerock-konger en jubilæumskoncert i topklasse, hvor publikum på festivalens næstmindste scene stadig ikke havde forladt teltet et kvarter efter koncertens afslutning.
Sange som “Hobbittens flyvetur”, “Hvad har du taget” samt de to mere stille numre “Når spindelvævene blomstrer” og “Det psykedeliske tapet”, der i den grad var hængt op til lejligheden, vidnede om absolut ingen rust i maskineriet bandets sporadiske antal optrædener sammen taget i betragtning. Ikke én eneste gang haltede lyden eller instrumentbehandlingen fra nogen af de fem medlemmer.
Til sidst bød Spids Nøgenhat ind med en afslutning bestående af fire covernumre fra »dansk syrerocks guldalder«, som forsanger Uffe Lorentzen formulerede det. Røde Mors “Lil’ Johnnys Mund” og Young Flowers’ “Oppe i træet” stod for de mere ukendte af slagsen, før end der blev dømt fællessang til “Langebro”. Og afslutningsvis blev den afsluttende linje fra “Ud på landet” af guitarist Arons band af samme navn gentaget i, hvad der føltes som uendelighed af et publikum, der ikke havde i sinde at gå i seng.
»Er vi de sidste her på jorden?« Nej, nok ikke, men vi har lov til at føle det sådan over for dem, som ikke fik overværet dette magiske trip af en optræden fra Danmarks mest kompetente syrerockere.
[…] fra ét af de første danske syrebands Young Flowers og frem til ét af de seneste Spids Nøgenhat anno Roskilde Festival 2011, så er Causa Sui desuden bredere inspireret af 70′ernes tyske scene, […]